تغییر برنامه‌های نظامی اوکراین پس از درز اطلاعات نظامی محرمانه

شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید کی‌یف برنامه‌های نظامی خود را برای هفته‌ها و ماه‌های آینده تغییر داده است

سربازان اوکراینی در سنگری در نزدیکی شهر باخموت در منطقه دونتسک- آوریل ۲۰۲۳-GENYA SAVILOV / AFP

شبکه سی‌ان‌ان می‌گوید که در گفت‌وگو با یک مقام اوکراینی، متوجه شده است که پس از درز گسترده ده‌ها سند نظامی اوکراین، ارتش این کشور برنامه‌های نظامی خود را تغییر داده است.

یک منبع نزدیک به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، به این شبکه خبری گفت که کی‌یف اقدامات لازم را برای تغییر برنامه‌های عملیات نظامی خود در ماه‌های آینده انجام داده است. این مقام اوکراینی که نخواست نامش فاش شود، به سی‌ان‌ان گفت که اسناد فاش‌شده، جزئیاتی را از [محدوده و میزان] آمادگی اوکراین در جنگ علیه روسیه افشا کرده است.

سی‌ان‌ان به نقل از این فرد مرتبط با کاخ ریاست جمهوری اوکراین، گفت که «کی‌یف از درز اطلاعات محرمانه نظامی غافلگیر نشده است، اما عمیقا از درز کردن اطلاعات این سندها متاسف است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سندها همچنین نشان می‌دهند که سازمان‌های جاسوسی آمریکایی نیز از ارتش اوکراین جاسوسی کرده‌اند. کاخ سفید با رد این ادعا، می‌گوید که تحقیقات گسترده‌ای را برای یافتن عوامل این نشت اطلاعاتی آغاز کرده است.

در بخش دیگری از این سندهای محرمانه که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند، آمده است که موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، نقش زیادی در ایجاد اعتراضات ضددولتی در اوکراین داشته است. دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دوشنبه، ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین)، با انتشار بیانیه‌ای این مطالب درزکرده درباره اسرائیل را «کذب محض» خواند.

برخی از مقام‌های عالیرتبه اوکراینی نیز صحت این سندها را رد کرده و اطلاعات درزکرده را «جعلی» خواندند. میخائیلو پودولیاک، مشاور و رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین، جمعه، ۷ آوریل، در کانال تلگرامی خود، مطالب فاش‌شده را «‌حجم زیادی از اطلاعات ساختگی» خواند که هیچ ارتباطی با برنامه‌های واقعی دولت ندارند.

بیشتر از جهان